A magyar hízott libamáj világelsősége olyan nemzeti kincs, aminek világelsősége az elmúlt 150 év sikereinek köszönhető. Ezért a jövőben is feladatunknak tartjuk védeni és az őt megillető helyére emelni a magyar libamájat és annak hírét.
Történetünk 1870-ben kezdődik. Az ún. Első Osztrák-Magyar Libamáj Export Vállalat már úttörőnek számított a magyar hízott libamáj külföldi kereskedelmében a császári udvar hivatalos beszállítójaként.
Mérföldkőnek viszont 1896. évet tekintjük, amikor egy olasz baromfi nagykereskedő, Bartolo M. Bernardinelli azzal a céllal érkezett a békési térségbe, hogy a kiváló minőségéről híres magyar baromfit Olaszországba exportálja. Annak ellenére, hogy már korábban üzemszerű baromfifeldolgozás folyt Magyarországon, a nagy áttörést és fejlődést a Bernardinelli családnak tulajdonítjuk, akik egészen a második világháborúig meghatározó szereplői voltak ennek az ágazatnak. Elsősorban nekik köszönhető, hogy Orosháza 120 évvel ezelőtt a magyar baromfitartás, - feldolgozás és – értékesítés egyik meghatározó központja lett, és a magyar hízott libamáj elismertséget szerzett nemcsak hazánkban, hanem a világ számos országában is.
A kiváló minőséghez és sikerhez minden feltétel adott volt: kedvező éghajlat, új takarmánynövények termesztése (kukorica és árpa), meglévő kereskedelmi útvonalak nyújtotta előny, és nem utolsó sorban generációról-generációra annak a pár embernek a kimagasló szakmai tudása, aki ismerte és ismeri ma is a tökéletes libamáj titkát.
Az államosítás és termelő szövetkezetekbe tömörülés egy időre felfüggesztette a magyar hízott libamáj sikerét. 1960-as évektől viszont újból felismerték, hogy a piaci vezető szerep visszaszerzéséhez komoly fejlesztésekre és újításokra van szükség ebben az ágazatban.
Ennek a történelmi örökségnek a kiteljesedése a Rex Ciborum márka.
1966-ban Piroska Jenő, orosházi konzervüzem vezető irányításával megkezdődött az a kísérleti folyamat, aminek köszönhetően megszületett a hízott libamáj konzervkészítmények ötlete. Ekkor 14 féle libamájkonzerv receptjét állították össze, amik közül elsőként, nagy mennyiségben libamáj naturelt (70g és 410g kiszerelésben) és úgynevezett libamáj roulade-ot gyártottak.
1982-ben Papp József vállalatigazgató vezetésével az orosházi üzem jelentkezett az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság egyik pályázati felhívására. 1983-85 között a pályázaton elnyert összeget a libamáj konzervkészítmények fejlesztésére, a francia piac fogyasztási szokásainak megfelelő új receptek - mint a libamájparfé és libamájblokk - kidolgozására használták fel.
A fejlesztés fontos része volt, hogy a hízott libamáj termékcsalád 1984-től önálló márkanevet és új csomagolást kapjon. Először Rex Hungariae, majd 1987-től Rex Ciborum néven került a köztudatba.
Az orosházi libamájkonzerv termékcsalád grafikáját Zahorán Mária, grafikus készítette, amiért 1986-ban elnyerte a Kereskedelmi Kamara különdíját. A grafikus elmondása szerint: „A tervezésben szabad kezet kaptam, a fémdobozok formái-méretei adottak voltak, azokat kellett felöltöztetni”(Gyarmatiné Zahorán Mária). 1990-ben az Orosházi Baromfifeldolgozó Vállalat a Rex Ciborum termékekkel újabb díjakat nyert, az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon (OMÉK) a VÁSÁRI DÍJ mellett a Hungaropack ’90 CSOMAGOLÁSI DÍJAT és az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) Ipari Formatervezési Tanácsának különdíját is megkapta.
A termék fő ismertetőjegyének számító fekete-arany csomagolást némi változtatás után is díjazták, 1998-ban a WorldStar csomagolási versenyen első helyen végzett.
Az Orosházi Baromfifeldolgozó Vállalatot az idő folyamán többször átnevezték. A jelenlegi 100%-ban magyar tulajdonban lévő vállalat vezetése elkötelezett híve a Rex Ciborum brandnek, és feladatának tartja, hogy gondoskodjon a folyamatos utánpótlásról, mind az alapanyag, mind a szakemberek tekintetében.
Elsőként natúr libamáj konzervet gyártott a Baromfiipari Országos Vállalat Orosházi Konzervgyára (BOVOK).
HUNGAVIS Baromfiipari Vállalat neve alatt gyártják a natúr libamáj konzervet.
Új csomagolás a többször díjazott fekete-arany színkombináció, még Rex Hungariae néven.
A Rex Ciborum logó új dizájnt kap. A csomagoláson német és magyar nyelvű a felirat.
Petrovszki Éva (Vági Zoltánné), a Szegedi Élelmiszeripari Főiskola elvégzése (1977) után, élelmiszer-üzemmérnöki diplomával került az Orosházi Baromfifeldolgozó Vállalathoz 1980-ban. Egyike annak a pár szakembernek, aki elmondhatja magáról, hogy ismeri a hízott libamáj titkát. Ő a Rex Ciborum márka szíve-lelke, számára nem létezik lehetetlen, ha egy új íz, termék fejlesztésén kell dolgoznia...
“Abban az időszakban kezdtem el dolgozni a Vállalatnál, amikor a vezetés elkötelezte magát a fejlődés és újítás mellett. Patócs Ibolya, konzervüzem vezető égisze alatt először technológusként, majd főtechnológus munkakörben, jelenleg pedig technológia vezetőként tevékenykedem. Része voltam és vagyok a Rex Ciborum termékek megszületésének, és annak a folyamatnak, hogy mindig a lehető legmagasabb minőségre valamint a termékválaszték folyamatos fejlődésére és bővülésére törekedtünk – a fogyasztói igények figyelembevétele mellett.
Nem csupán kihívás, hanem szerelem is volt számomra az az út, ami a jelenlegi ízvilágú hízott libamáj-termékcsalád megalkotásához vezetett.
Mind a mai napig az olyan munkafolyamatok, mint a májosztályozás és termékfejlesztés komoly szakmai tudást és precizitást igénylő tudomány, ami nélkül nem tudnánk kiváló minőségű készterméket előállítani. Csak a nagy gyakorlattal rendelkező képes - az érzékszerveire hagyatkozva - a legnagyobb pontossággal megállapítani egy májról, hogy az megfelelő lesz- e egy adott termék elkészítéséhez. Az ötlettől a késztermékig igen hosszú folyamatot járunk be, amiben mindenkinek megvan a maga fontos feladata.
Egy-egy új ízvilág megalkotása, maga a varázslat… A fantázia határtalan… A siker pedig, konzervbe zárva…”